Soorten accu's.
Nog steeds zijn er caravanners die geen accu aan boord hebben. Dit betekent een beperking in het gebruik van uw caravan. Veel mooie plekjes zijn vaak zonder 230V aansluiting of net even te ver weg van de paal.
Er zijn in principe vier soorten accu's:
-
Een start accu is een loodaccu met een vloeistof elektrolyt. Als u de auto start kan meer dan 200A geleverd worden voor de startmotor. Hij is erop gebouwd om korte tijd een heel grote stroom te kunnen leveren en hij kan ook weer snel opgeladen worden. Dit wordt bereikt door dunne platen, waardoor het zuur gemakkelijk bij het oppervlak van de platen kan komen. Daardoor hebben startaccu's een beperkte capaciteit, waarvan slechts een klein gedeelte gebruikt mag worden. Een startaccu die helemaal leeg getrokken is moet binnen enkele maanden vervangen worden omdat hij de motor niet meer kan starten. Daardoor is de startaccu minder geschikt voor gebruik in de caravan, waar wij een grote capaciteit willen, die we ook echt kunnen gebruiken.
-
In de caravan gebruiken we doorgaans heel wat lagere stromen, slechts enkele ampères. Een caravanaccu, ook wel lichtaccu, solaraccu of hobbyaccu genoemd, is erop gebouwd om zo lang mogelijk een dergelijke stroom te kunnen leveren. Dit wordt bereikt door dikke platen met een sponsachtige structuur. Het oppervlak wordt daardoor vele malen groter en daarmee de capaciteit in Ah, maar het loodspons binnen in de platen is slecht bereikbaar voor het zuur. De stroom die een caravanaccu mag leveren is daarom beperkt tot zo'n 20 ampère. Bij een grotere stroom valt de sponsstructuur uit elkaar en ruïneer je de accu.
Caravanaccu's zijn verkrijgbaar in een type met zuur in water en met zuur in gel. Dit laatste type behoeft dus geen bijvullen met gedestilleerd water. Wel laden natuurlijk. De zelfontlading die bij gewone accu's wel 10% per maand kan bedragen, is bij een gel accu maar ongeveer 2%. Daartegenover staat dat dit type accu een lagere capaciteit heeft in verhouding met zijn gewicht dan de vloeistofaccu. Doordat ze weinig tot geen onderhoud vergen worden deze accu's ook wel solaraccu's genoemd.
Zorg er voor dat een caravanaccu nooit langere tijd ontladen blijft. Hebt u hem gedurende langere tijd gebruikt, laad hem dan weer helemaal op zo gauw dat enigszins kan. -
De tractieaccu is bestemd voor elektrisch aangedreven voertuigen zoals vorkheftrucs en SRV-wagens. Het zijn heel grote accu's die grote stromen kunnen leveren en vrijwel volledig ontladen mogen worden. Het zijn grote en kostbare accu's met platen die opgebouwd zijn uit buisjes.
-
De semi-tractieaccu houdt het midden tussen de tractieaccu en de lichtaccu. Hij is groter voor dezelfde capaciteit dan een gewone caravanaccu, maar kan grotere stromen aan. Dit soort accu is aan te bevelen voor wie een caravanmover of een automatische leveller heeft gemonteerd. Deze apparaten trekken een grotere stroom dan voor een gewone caravanaccu toelaatbaar is.